(Piek) Capaciteitstarief bepalend voor stroomnota
03-06-2026
Nieuws
Je piekspanning onder de loep
Met België als voorloper op een (piek) capaciteitstarief voor de particuliere eindgebruiker van stroom gaan we steeds meer naar modellen toe waarbij er prijsprikkels worden gegeven om gedragsverandering op gang te brengen.
De netcongestie meer beheersbaar maken is de reden hiertoe. Inmiddels kennen we de knelpunten van zonnestroom, deze piekt op momenten dat we deze vaak in overvloed het net op moeten sturen. Hierdoor ontstaat netcongestie. Deze netcongestie keert later op de dag weer terug maar dan in omgekeerde vorm, de elektrische auto gaat op de lader, de inductiekookplaat gaat aan en omdat er ook een warm bad of douche genomen wordt is de warmtepomp op hoog vermogen het boiler vat op temperatuur aan het houden. Op dit soort piekmomenten ontstaat er wederom netcongestie.
We hebben in deze nieuwsitems van SGZE al vaker over elektrificeren gesproken, het hoort bij de energietransitie welke thans doorlopen wordt. Zelf stroom opwekken en zelf deze opgewekte stroom gebruiken vormen steeds meer de sleutel van de mate van meer- of minder succesvol participeren in deze energietransitie.
Blijven participeren is hierin het credo, immers heb je zonnepanelen en een overvloed aan stroom dan moet je elektrificeren en je energie huishouding bijsturen om alle ontwikkelingen en wet- en regelgeving bij te kunnen houden. De thuisbatterij speelt hier een belangrijke rol in net als de warmtepomp en de elektrische auto.
Piek capaciteit tarief
De plannen voor nieuwe prijsprikkels zijn ingericht op de piekbelastingen binnen een huishouden, uiteraard zijn deze piekbelastingen vastgesteld binnen een aantal momenten op de dag waarbij op voorhand bekend is dat deze tijden tot piektijden gerekend kunnen worden. Bij het opstaan, bij het thuiskomen, bij volle zonnige dagen waarbij heel veel PV opwek tot stand komt etc etc.
Wil je op dit soort momenten toch gewoon alle apparaten volop blijven bedienen omdat je dit nu éénmaal als comfort ervaart dan zal je door de energieleverancier in een categorie worden ingedeeld welke binnen een bepaalde bandbreedte past als het gaat om piekopwek/lever danwel piekvraag momenten. Kom je thuis en heb je de oven aan staan voor een pizza, de auto op de lader, de frituurpan voor wat frietjes en ondertussen laat je het bad ook lekker warm vol lopen dan kun je je voorstellen dat je op dit soort momenten behoorlijk vermogen van je aansluiting aan het vragen bent. Afhankelijk van apparaat soort piek van 14000 Watt. Dit maakt momenteel helemaal niks uit behalve dat het netcongestie bevorderend werkt. Zo maakt het tijdens de salderingsregeling niks uit of je je PV opwek direct verbruikt of deze teruglevert aan het stroomnet behalve dat het ook weer netcongestie bevorderend werkt. In negatieve zin dus.
Hoge piekbelasting is hogere maandlasten voor je stroomaansluiting
Door de aanwezigheid van de slimme meter kan exact in kaart worden gebracht welke aansluitingen van een energiehuishouding dit soort pieken teweeg brengt en daardoor direct negatief bijdraagt in de netcongestie. Om hier een prijsprikkel toe te brengen en het net beter te kunnen beheersen en ook de nog kleinere gebruikers binnen dezelfde aansluiting niet te confronteren met exact dezelfde lasten als de grotere gebruikers kijken we dus goed naar hoe dit in o.a. België is geregeld.
Je piek wordt vastgesteld en aan de hand hiervan kun je meerdere keren per jaar in een andere categorie terecht komen, gelukkig begrijpen we dat je energie huishouding steeds meer slim aangestuurd moet worden middels de beschikbare HEMS (Home Energie Management Systemen)
Ook hier komt dan weer de meerwaarde van een thuisbatterij om de hoek kijken icm met zo'n HEMS. Door de slimme technieken te combineren kan een intelligent PV systeem uitgezet worden door het HEMS bij negatieve stroomprijzen, lees teveel stroom op het net, en gaat dit slimme energiesysteem de batterij de opdracht geven om te laden uit het net en hierdoor weer zoveel mogelijk spanning van het net af te halen. Dubbele winst want je betaald dus geen geld voor je terug geleverde zonnestroom en je krijgt geld toe omdat er een negatieve stroomprijs is waarmee je geld verdient om je batterij op te laden. Wat een prachtige ontwikkelingen.
Met je HEMS een hoog capaciteitstarief voorkomen
Gelukkig kan de batterij dit soort vraagpieken ook temperen, zo komt de stroom voor je auto gewoon uit het net en de stroom uit je oven en je frituurpan komt op datzelfde moment uit de capaciteit van je thuisbatterij. Dezelfde piek als hierboven maar dan 7000 watt uit de batterij en de overige 7000 watt piek je uit het net. Dat is slim gebruik maken van de mogelijkheden binnen deze energietransitie.
Zo blijkt maar weer dat je wel moet blijven participeren in deze energietransitie want er blijven er zich hele mooie en duurzame situaties en oplossingen voordoen.
Interesse in een elektrificerend product welke goed werkt binnen de HEMS mogelijkheden laat je goed informeren en kies voor de betrouwbaarheid van een SGZE aangesloten deelnemer.